Сувора реальність диктує ще одна умова: гальма повинні бути добре контрольовані і передбачувані у всіх діапазонах їх застосування - легкий торкання важеля гальма має призводити до легкого пригальмовування не тільки у випадку, коли хочеться трохи зменшити швидкість, але й у разі тривалого спуску з гірського перевалу.
Основний секрет ефективного уповільнення та довговічності системи – правильно підібрані гальмівні колодки.
Основними критеріями вибору гальмівних колодок є:
- - Коефіцієнт тертя у робочому діапазоні температур (від холодного до дуже гарячого) у різних погодних умовах (сонячний день, сиро, злива).
- - Умови експлуатації (асфальт, ґрунт)
- - Стабільність при агресивному використанні та гарне кріплення робочого шару з основою колодки.
- - Термальний бар'єр між колодкою та гідравлічною частиною гальмівної системи, бажано керамічний.
- - Довговічність при нормальному використанні.
- - Швидкість, на якій колодки будуть використовуватися - збільшення швидкості призводить до квадратичного зростання кінетичної енергії, а значить і тепла, що припадає на колодки.
- - Добре і рівно розподілені частинки металу, у разі металізованих чи металевих колодок
Всі гальмівні колодки поділяються на дві основні групи - органічні та металеві (organic & sinter). Сподіваюся, мені вибачать переклад "sinter brake pad" як "металева гальмівна колодка", тому що наскільки я знаю, серед користувачів цих продуктів немає термінології, що сформувалася з цього приводу, так само як і глибоких знань.
Органічні гальмівні колодки
Робочі поверхні виготовляються із суміші різних волокон матеріалів на кшталт скла, гуми, карбону та кевлару. Раніше також використовувався азбест, але тепер виходячи з екологічних міркувань виробництво таких колодок припинено. Все це залито висототемпературним наповнювачем, як те, що використовується при виготовленні пластику, який виступає як зв'язуючий клей. Гальмівні колодки, які в якості одного з компонентів містять металевий порошок, називають металізованими (sintered). А ось приклад графіка відповідності гальмівних колодок з умовами експлуатації (наведено для Ferodo):
Основними властивостями органічних гальмівних колодок є:
- Найбільша поширеність на ринку
- мінімальний знос гальмівного диска
- М'якше початкове гальмування (bite point - точка укусу, коли колодки притискаються до диска)
- М'якша робоча поверхня, яка створює менше шуму, але зношується і забруднює диск сильніше.
- межа робочої температури близько 800 за Цельсієм
- більший час притирання нових колодок
- схильність до спікання, коли досягнуто межі робочої температури
Металеві гальмівні колодки
Їх характерно дуже високий вміст металу у робочому матеріалі колодки. Взагалі то sinter - це окалина (Наприклад, залізна окалина - це те, що збивають молотком зварювальники зі зварного шва. Висловлюючись по наукі: це оксид металу).
Виготовляються металеві гальмівні колодки спіканням порошків металів. І тут дуже важлива якість виготовлення. Проведіть пальцем по якісній гальмівній колодці - поверхня її робочої області буде рівна, на бюджетніших колодках будуть помітні шорсткості. А це смерть для гальмівного диска, тому що нерівності вигризають на ньому канавки і після кількох змін колодок його теж доведеться змінювати, інакше ефективність гальмування буде далекою від ідеальної.
Для металевих гальмівних колодок характерні такі властивості:
- Вищий коефіцієнт тертя, що не залежить від погодних умов - під дощем він приблизно такий же, як і на суху
- низька тенденція до згасання гальмівного зусилля в екстремальних умовах
- Коротший період притирання нових колодок
- явно виражена точка укусу (коли колодки починають хапати диск)
- Вища межа робочої температури
- підходять не для всіх гальмівних дисків (наприклад, чавунних, карбонових) або гальмівних супортів (через високу робочу температуру)
- схильні до погіршення своїх властивостей внаслідок корозії
- їх використання призводить до більш частої інспекції та зміни гальмівної рідини (знов-таки - частий перегрів)
Практичну різницю між двома типами колодок можна коротко пояснити так: органічні гальмівні колодки сприяють мінімальному зносу гальмівних дисків, а металеві найбільш ефективні. Металізовані гальмівні колодки – це певний компроміс між продуктивністю та шкодою для гальмівних дисків. Слід врахувати, що дешеві металізовані колодки можуть бути найгіршими серед усіх можливих варіантів - точити канавки в диску і погано гальмувати.
Тепер розглянемо загальні питання, пов'язані з гальмівними колодками.
Температурний режим та згасання гальмівного зусилля
Кожні гальмівні колодки мають певний діапазон температур, в межах якого вони найбільш ефективно працюють. Саме тому кататися містом із гоночними гальмівними колодками - погана ідея, тому що їх потрібно спочатку гріти (злегка притискати ручку гальма під час розігрівального кола), щоб вони досягли робочої температури та почали ефективно гальмувати. Хороші гальмівні колодки у робочій області містять суміш різних матеріалів. Таким чином, якщо за однієї температури якийсь матеріал не може працювати ефективно, то замість нього працює інший, розрахований на цю температуру. Таким чином досягається розширення робочого діапазону температур і, що не менш важливо, однакова поведінка ручки гальма незалежно від температури гальмівних колодок. Коли колодки виходять межі свого температурного режиму, спостерігається ослаблення гальмівного зусилля.
Три основні причини ослаблення гальм:
- Притирання нових колодок. Поки колодки притираються, площа контакту робочої поверхні з диском не оптимальна, плюс на поверхні може траплятися бруд та інше сміття, яке горить та утворює слизьку газову плівку між колодками та диском.
- перегрів органічних колодок. При цьому зв'язуючий матеріал починає горіти і знову ж таки утворювати газову плівку між колодками і диском. Металеві колодки не схильні до такого процесу, але сильніше нагрівають гальмівну рідину, закипання якої також призведе до загасання гальмівного зусилля.
- Глянцювання чи спікання робочої поверхні. Після того, як гальмівні колодки попрацювали на температурах, що перевищують температурну межу, поверхня робочої області може спекатися в жорстку і слизьку кірку, яка також призводить до послаблення гальмівного зусилля.
Свист гальм
Бувають звичайно і погані свистячі гальмівні колодки, але зазвичай причина свисту – це вібрація між диском та колодками. Це може бути викликано викривленою геометрією диска або засміченими або корозійними гальмівними поршнями, які не можуть вільно відійти від диска. Очищення гальмівних саппортів та поверхонь колодок може вирішити цю проблему.
"Ватові" гальма
"Точка укусу", коли колодки хапають тоормозний диск, має бути помітною. Якщо цього не відбувається, то потрібно інпектувати гальмівну систему, перевіряти: чи не потрапило масло на гальмівні диски або колодки, чи немає повітря в системі, а так само відсотковий вміст вологи в гальмівній рідині (це, якщо не "кусає", коли гальма гарячі ).
Нерівномірний знос
Злегка нерівномірне зношування - це нормально. Колодки спереду (якщо дивитись у бік обертання гальмівного диска) гріються сильніше, тому зношуються теж трохи сильніше. Якщо ж нерівномірність зносу дуже помітна, це привід відвезти мотоцикл в сервісний центр.
Зношування гальмівного диска
З часом гальмівні колодки проточують канавки в гальмівному диску. Цей процес прискорюється при використанні бюджетних гальмівних дисків або неякісних металевих колодок, а також за наявності бруду та піску на робочих поверхнях. Також слід стежити за мінімальною товщиною гальмівного диска. При досягненні мінімальної сервісної товщини диск повинен бути замінений на новий (у більшості спортбайків передня гальмівна дводискова система і заміні підлягають обидва диски одночасно). При встановленні нових дисків слід також встановити нові гальмівні колодки , щоб старі притерті колодки не намагалися проточити на новому диску знайомі канавки.
Компанія ФЕРОДО розробила спеціальну серію колодок для мотоциклів. Колодки відрізняються найвищою якістю та пропонуються для будь-яких моделей мотоциклів. Залежно від умов експлуатації та комплектування пропонуються мото запчастини виготовлені за різними технологіями. Постачання для команд чемпіонату світу Moto GP дозволили Ferodo розробити найсучасніші гальмівні колодки для мото техніки. В асортименті гальмівні колодки для моторолерів (скутерів), гальмівні колодки для мотоциклів, гальмівні колодки для снігоходів, гальмівні колодки для квадроциклів (ATV).
Типи гальмівних колодок Феродо для мотоциклів, снігоходів, квадроциклів, моторолерів:
MOTO
P Platinum
ST Sintergrip
AG Argento
SG Sintergrip
DX DRC393
CP911
CP211
MX Sport
SS SuperSport
SR ScooterRacing
S Scooter
R Racing
Барабанні гальмівні колодки для мотоциклів.