"Ланцюгова передача - це передача механічної енергії за допомогою гнучкого елемента (ланцюга) за рахунок сил зачеплення. Може мати як постійне так і змінне передавальне число (напр. ланцюговий варіатор).
Складається з - провідної та веденої зірочки та ланцюга. Ланцюг складається з рухливих ланок.
Вікіпедія
Безперечний плюс – легкість зміни передавального відношення головної передачі шляхом заміни провідної та веденої зірочок.
Отже, розберемося у питанні.
Види ланцюгів.
Ланцюгів сьогодні випускається великий асортимент: від міні-байка до ланцюгів на замовлення для спецтехніки. Основна частина мотоцепів – це високотехнологічний та складний елемент мотоцикла.
Ланцюг складається з двох груп ланок - внутрішніх та зовнішніх. Внутрішні ланки є дві бічні пластини, жорстко з'єднані між собою розклепаними по краях втулками. На кожну втулку з мінімальним зазором одягнений ролик, що вільно обертається. Зовнішня ланка і двох пластин, з'єднаних стрижнями, пропущеними крізь отвори втулок внутрішніх ланок і розкльопаними кінцях. Тобто в ланцюзі існують дві групи пар тертя: втулка-стрижень та втулка-ролик. Склепані вони разом з гумовими ущільнювачами - це, по суті, сальник, що утримує мастило і захищає його від бруду. Гумове ущільнення буває різних форм. Найпростіше ущільнення має форму бублика і називається O-ring, складніші форми ущільнення, типу X-ring, краще утримують мастило. Ідея в тому, що можливий тиск мастила не віджимає край сальника, а навпаки, притискає її до робочої поверхні. Потрібно розуміти, що ланцюг живе доти, доки зберігається заводське мастило. Крім того, виробник намагається новими формами ущільнень знижувати сили тертя. Але є ланцюги і без ущільнювачів – для деяких моделей мотоциклів. Такі ланцюги ставлять також на всі мотоцикли, що беруть участь у серйозних змаганнях, особливо шосейно-кільцевих, так як ущільнювачі знімають з колеса до 3 кінських сил.
Найчастіше використовуються ланцюги розміром ланки 520, 525, 530. Крім O-ring і QX-ring, вони поділяються на категорії steel і gold – ціноутворення залежить від кожного показника. Найдешевше поєднання – без ущільнювачів, потім іде O-ring та steel, найдорожче – QX-ring та gold.
Замки ланцюга
Думаю, не треба пояснювати, що замки потрібні для з'єднання ланок порваного або щойно купленого ланцюга. Їх існує 3 види.
1. CL/CLT spryng type . Цей замок є хорошим для малокубатурної мототехніки, а також у польових умовах – для швидкого складання ланцюга або його ремонту. Такий замок добре мати із собою у подорожі.
2. PLS Soft Rivet Link – середнього ступеня надійності, простий в установці: потрібен молоток та керн. У польових умовах достатньо удару молотком. Популярна у любителів «Зроби сам».
3. Замок PL Rivet Link – найнадійніший. Він ставиться в мотомайстернях за допомогою спеціального клепкового верстата – майстром з досвідом.
Ланцюги продаються як заклепані на заводі, так і розімкнуті. Для встановлення заклепаних ланцюгів доводиться, як правило, знімати задній маятник, але можна поєднати це з оглядом і мастилом підшипників задньої підвіски. Надійність ланцюга, заклепаного на заводі, найбільш висока, хоча нові замки ZJ від DID мають, за твердженням виробника, навіть більшу міцність, ніж сам ланцюг. Найменш надійним вважається пружинний замок, хоча його міцність теж цілком достатня для звичайної їзди.
Маркування
Цифрове маркування ланцюгів ( 520 , 525 , 530 ), що означає крок і ширину, стандартна у всіх виробників. А ось літери після цифр, що позначають міцність і форму гумового ущільнення, різні у всіх виробників. Тому потрібно дивитися за каталогом відповідний саме вам варіант. При замовленні нового ланцюга потрібно знати модель та рік випуску мотоцикла. Іноді на один мотоцикл допускається встановлення ланцюгів з різним цифровим маркуванням. За такої заміни потрібно обов'язково міняти і зірочки.
Візьмемо наприклад назву DС530MZX-G
DC-це dyna chains
530 – ширина ланки ланцюга. Чим вищий номер (520, 525, 530) – тим об'ємніший ланцюг.
MZX – символ високої якості 4710 + QX-ring
G – «золоте» напилення на боковинках
У найменуванні DС530MZО-G MZO - це припустиме навантаження 4410 da N. Залежно від ступеня навантаження змінюються і літери. MXO-навантаження 4310 QX-ring da N, MTX-навантаження 3850 QX-ring da N.
У найменуванні DС530HR літери HR вказують, що цей ланцюг без гумових ущільнювачів.
Зношування
Термін життя ланцюга дуже залежить від стилю та умов їзди. Якщо їздити без ривків, не поспішаючи, чистими дорогами, змащуючи ланцюг після кожного дощу, ланцюг може пройти більше 40000 км. Розгони на межі, їзда на задньому колесі, їзда піском скорочують життя ланцюга до 10000 км і менше.
Як показує практика, ланцюг вимагає підтяжки після першої тисячі кілометрів. Потім підтяжка тривалий час не потрібно. До кінця життя ланцюг починає сильно шуміти, його доводиться підтягувати майже кожен день, причому нерівномірність зношування призводить до помітних ривків на маленькій швидкості. Відлітаючі зовнішні ролики – ознака швидкого обриву ланцюга. Причому обірвавшись, ланцюг може розбити картер і навіть заклинити заднє колесо. Хоча найчастіше вона просто змійкою "стікає" на асфальт.
І забудьте совкові методи скорочення ланцюга на одну ланку при сильному зносі. На іномарках на ланцюг діють зовсім інші навантаження.
Перевіряти можна, якщо відомо, яким має бути провисання. На мотоциклі шукайте наклейку із зазначенням необхідної величини провисання ланцюга. Зазвичай вона знаходиться на маятнику, просто перед носом того, хто сів і зібрався натягнути ланцюг. Не знайшли наклейку? Це гірше, оскільки, залежно від типу мотоцикла, ця цифра сильно змінюється. У спортбайків з невеликим ходом підвіски вона зазвичай лежить у межах - 2,5-3,5 см, у ендуро близько 4 см, у кросових мотоциклів з великими ходами підвіски ланцюг настільки вільний, що без заспокоїв не обійтися. Як же бути, якщо у вас немає інформації? Максимальне видалення провідної і веденої зірок друг від друга настає, коли маятник стає горизонтальне становище, і відбувається максимальне натяг ланцюга. Тому навантажуєте мотоцикл і коли маятник стане в горизонт, перевіряєте ланцюг. Вона не повинна натягнутися в струну, провис має залишатися в межах 0,5-1 см. Цей рецепт перевірки підходить будь-якому мотоциклу.
Міняти ланцюг бажано разом із зірочками!
Вибір ланцюга.
На кожен мотоцикл іде своя довжина ланцюга. Залежно від розміру зірочок, кількості ланок та відстані від провідної зірки до веденої. Ціна залежить від довжини ланцюга і кубатури мотоцикла (що нижче кубатура двигуна, тим менше ширина ланки ланцюга), але вибирати треба все одно за каталогами виробника або маркування про яке йшлося вище.
Якщо ж маркування немає то підрахувати кількість ланок не так вже й складно - вважайте кожен "гвоздик" - підсумкова кількість і буде шуканою кількістю.
Встановлення
Ідеальні умови: мото ставиться на підставки, ланцюг розклепується спец. пристосуванням, змінюються зірки, ставиться інший ланцюг і заклепується за допомогою спеціального клепкового верстата - теоретично все просто.
Розклепування та заклепування ланцюга при певній вправності можливе за допомогою болгарки, зубила, кувалди та молотка. Болгаркою зрізаємо старий ланцюг. Нову ставимо на місце, і, підклавши ззаду кувалду, розклепуємо зубилом, намагаючись працювати акуратно і не пошкодити гумове кільце ущільнення.
Ланцюг із пружинним замком ставити простіше. Не забудьте лише, що замок повинен дивитися розімкнутою частиною назад до напрямку руху ланцюга.
Перший раз має сенс подивитися, як змінює ланцюг майстер, заощадивши при цьому купу зусиль і звівши до мінімуму ризик замкнути новий ланцюг.
Регулювання
Регулювати натяг ланцюга найкраще, посадивши в сідло пару товстіших нероб. Ланцюг у такому випадку буде натягнутий по максимуму, і його провисання має становити 10-15 мм. Іноді виробник мотоцикла вказує на провисання ланцюга на розвантаженому мотоциклі.
Якщо сильно перетягнути ланцюг, він миттєво розтягується до колишнього становища. Повторіть цей процес кілька разів і отримайте справді зношений ланцюг. Потрібно пам'ятати, що через злегка провислий ланцюг нічого страшного не трапиться, ну хіба що за маятник почне чіплятися. А ось перетягнутий ланцюг може просто порватися, не кажучи вже про знос, що багаторазово збільшується, і псування зірочок і підшипників.
Як же натягувати цей самий ланцюг?
Потрібно вивісити заднє колесо і потроху прокручуючи його, перевіряти провисання в кожному місці по всій довжині ланцюга. Підтяжку потрібно робити у самому натягнутому місці. В іншому випадку це місце виявиться перетягнутим.
На більшості мотоциклів ланцюг натягується відсуненням заднього колеса за мітками на обох сторонах маятника.
Операція проста, але дуже відповідальна: при складанні ланцюга колесо має бути рівним. Якщо виникне перекіс – зірка буде крутитися нерівномірно, а неправильне натяг після збирання «вб'є» ланцюг, а також задні та передні підшипники зірок.
Після регулювання варто переконатися, що колеса справді стоять на одній лінії. Для цього достатньо прикласти пару довгих рівних предметів, наприклад рівнів або металевих профілів, до колес ліворуч і праворуч.
Змащення ланцюга.
Раніше грамотні мотоциклісти періодично знімали ланцюг, відмивали в бензині, потім "варили" у графітному мастилі, а не дуже грамотні - у солідоле. При нагріванні повітря в зазорах між втулкою і роликом розширювалося і виходило назовні, а при подальшому охолодженні в каструльці замість нього засмоктувалося розігріте мастило. Такої обробки вистачало ненадовго, та й проводили її нечасто (кому хочеться бруднитися в "графітці"?). Стрічки ж, у кращому разі, щедро поливали ланцюг відпрацюванням, який зникав з ланцюга після кількох десятків кілометрів шляху і трохи згодом виявлявся на мотоциклі та одязі його власника. Ось чому ланцюги довго не жили.
А як же пари втулка-ролик почуваються сьогодні?
На жаль, конструктори досі не вигадали для них ефективного захисту від впливу навколишнього середовища, і вони потребують регулярного обслуговування. І ось чому. Під час їзди ролики перекочуються по зубах зірочок, знижуючи тертя. Чим вище навантаження на ланцюг, тим сильніше воно нагрівається. При цьому мастило під роликами поступово втрачає свої властивості (у пари втулка-стрижень закладається жаростійке мастило). Крім того, у цьому зазорі накопичується дорожній пил. В результаті виходить така собі абразивна паста для притирання клапанів. Далі події можуть розвиватися за двома сценаріями. У першому - змащення, що закоксувалося, заклинює ролики, і вони, замість того щоб котитися, ковзають по зубах зірочок і стирають їх. Ось і виходить, що при начебто "живому" ще ланцюгу начисто зіпсовані зуби зірочок. Другий варіант характерний для менш потужних мотоциклів – абразивне зношування. В цьому випадку ролик стирається зсередини і кришиться. Буває, що перед тим як розсипатися, він встигає наробити пакості - протерти сполучну втулку внутрішньої ланки, а тут уже й до розриву ланцюга недалеко.
Ось і виходить, що нині основне завдання ланцюгових мастил, що продаються в магазинах, не допомогти ланцюгу згинатися, а забезпечити безперешкодне обертання роликів.
Перед обробкою ланцюг миють м'якою щіткою. Можна промивати сильно забруднений ланцюг у гасі (але не в бензині!), хоча, при цьому може вимиватися і заводське мастило, або спеціальними, призначеними для цього змивками .
Уникайте чистити ланцюг мийками високого тиску типу Karcher. Вони легко рвуть гумові ущільнення.
Для зручності чищення і мастила є різні пристрої , що дуже полегшують цю процедуру.
Змащуйте ланцюг кожні 500 кілометрів у суху погоду та після кожного дощу – або що сезон витрачатимете певну суму на новий комплект зірочок та ланцюгів
Змащувати краще гарячий ланцюг. Після змащення потрібно дати мотоциклу постояти 10-15 хвилин, щоб мастило встигло прилипнути до ланцюга і не розліталося, забризкуючи все навколо.
Існує система автоматичного мастила ланцюга Scottoiler . Вона досить дорога і складна в установці, тому широкого поширення не набула. Але термін життя ланцюга при його використанні значно збільшується.
І останнє – регулярна перевірка стану ланцюга вашого мотоцикла допоможе уникнути маси неприємностей на дорозі та зайвих матеріальних витрат.
Джерело: Інтернет