ADMIN@PROMOTO.UA PROMOTO.UA Замовити дзвінок

"Слизька" тема. Масло

Дата публікації: 2014-08-12
Олія... Таке коротке слово, набагато коротше за той самий "маргарин" чи "трансмісія", а як багато з ним може виникнути проблем... На початку роботи над матеріалом я навіть не думав, скільки нового і несподіваного можна розповісти про цей продукт. Недарма, як виявилося, поняття олії є основою одного з найголовніших людських законів — Закону бутербродної підлості.

Не підмажеш — не поїдеш
Ідеальне моторне масло повинне виконувати такі функції: міцно прилипати до поверхонь пар, що труться, щоб не допускати сухого тертя при холодному пуску, змащувати деталі, охолоджувати їх, не допускаючи перегріву і деформації, мити нутрощі мотора, прибираючи нагар і сторонні частки, економити паливо, захищати двигун від зносу, а довкілля - від викиду шкідливих речовин в атмосферу.
У зв'язку з тим, що двигуни сучасних мотоциклів високофорсовані, масла до них повинні бути ще й набагато якіснішими за звичайні автомобільні, але по суті це не так. Проблема в тому, що на багатьох байках зчеплення, КПП та двигун мають загальний картер, а отже, і загальну масляну ванну. КПП потребує протизадирних присадок і густішої олії для безшумності та довговічності роботи. Але велика кількість "корисних" для коробки присадок може викликати пробуксовування зчеплення. А висока в'язкість олії, що добре захищає від тертя, на високих оборотах призводитиме до серйозних гідродинамічних втрат.
Глобально всі мотоолії діляться на двотактні та чотиритактні.
Двотактна олія відрізняється від чотиритактної тим, що вона починає змащувати двигун безпосередньо в камері згоряння, попередньо змішавшись з паливом. Зробивши свою справу, вона згоряє разом із бензином. Для масел цього типу найважливіший показник — зольність, тобто кількість твердого залишку, що не згорає, що утворюється при згорянні. Чим менший цей показник, тим краще та довше пропрацює двигун. Тому вимоги до них набагато вищі, ніж для "чотиритактних" олій.
Олії з іншої групи працюють традиційним способом. У мотоциклах із сухим зчепленням та окремим картером коробки передач (наприклад, КМЗ, Урал, R-серія BMW, MotoGuzzi, деякі Ducati) спокійно можна використовувати автомобільні олії не лише без негативних наслідків, але й з подовженим на 30-40% терміном заміни!

Олія олійна
Залежно від складу базової олії (бази), олії діляться на три типи:
Мінеральні – отримані шляхом перегонки нафти-сирцю. Їхні фізичні та хімічні параметри сильно залежать від якості нафти (кількості в ній шкідливих домішок), з якої вони виготовлені.
Напівсинтетичні - створюються із суміші мінеральної та синтетичної баз, і їх характеристики безпосередньо залежать від якості складових. Напівсинтетичним може називатися тільки та олія, до складу якої входить не менше 25% синтетичної основи! Виробники ж хитрують і часто видають за "напівсинтетику" продукт, який містить лише 5%-10% синтетичної основи. Так що при покупці олій цього типу слід бути особливо пильним.
Синтетичні – отримані хімічним шляхом. Вони складаються з гліколю, ефірів або поліальфаолефінів. Вони краще олій на мінеральній основі, тому що легше переносять нагрівання, мають велику опір окисленню і вищий індекс в'язкості. Експлуатаційні характеристики "синтетики" краще за всіма параметрами, крім агресивності до гумових деталей. Зважаючи на цю агресивність, на сучасних іномарках застосовують більш стійкі фторкаучукові сальники. У цій групі продавці теж "нехтують": наприклад, пишуть на банках "by syntetish technology" і продають, фактично, "напівсинтетику" із співвідношенням <50.
Існують ще мотоолії, які умовно можна віднести до четвертого типу. Вони називаються естеровими. Олії на естеровій основі - це результат найвищого ступеня розвитку "масляної" науки. Порівняно з поліальфаолефінами (на основі яких виробляються найкращі синтетичні олії) та ізопарафінами, молекули складних ефірів (естерів) полярні. Звідси — найважливіша їхня гідність: негативно заряджений атом кисню неодмінно притягнеться до металевої поверхні деталей, що змащуються, що складається з позитивно заряджених і нейтральних атомів. Завдяки цьому у естерів неабиякі змащувальні властивості: ефект "прилипання" до поверхонь металевих деталей, збереження плинності при низьких температурах, забезпечення стабільної в'язкості та чудова утилізація (саморозкладання на нешкідливі складові). Ці особливості в перекладі на мову споживача означають зниження зносу двигуна, зменшення витрати масла та внутрішнього тертя та захист навколишнього середовища.

Усьому свій час, чи "Не всі коту масляна!"
За часом використання олії діляться на літні, зимові та всесезонні.
В даний час виробники скоротили виробництво сезонних олій. І проблема тут не в змінах клімату, річ у тому, що для отримання літньої олії (саме вона переважно хвилює мотонарод), потрібна високоякісна основа, а її вихід з нафти невеликий. Створити ж таку якісну основу синтетичним шляхом поки що коштує чималих грошей.
Тому для отримання всесезонних масел в основу малов'язкого продукту додають загусник у кількості від 1 до 10 відсотків (поліізобутилен, вініпол або поліметакрилат). Загущувач має полімерну структуру, тобто його молекули стиснуті в ланцюзі. У холодному маслі молекулярні нитки скручені в клубочки і себе не виявляють (тобто, на морозі ми маємо справу лише з природною в'язкістю продукту). Натомість при нагріванні молекулярні нитки розпрямляються, компенсуючи розрідження масляної основи.
Сам полімерний загусник змащувальних властивостей не має, тому кінцевий продукт, будь він тричі синтетичним, може поступатися антифрикційними властивостями навіть маслу мінерального походження. До того ж, якщо таке масло використовувати у двигуні, що має загальний картер з коробкою передач, полімерні складові руйнуються (перемеляться) шестернями. Олія повернеться до вихідного стану, втративши необхідну в'язкість. Тепер її вже може не вистачити для забезпечення режиму змащення корінних та шатунних підшипників ковзання. Проблема...

Присадки у складі олій
До складу всіх видів олій входять присадки, покликані покращувати працездатність олій. Видів корисних присадок існує безліч, але деякі з них заслуговують на особливу увагу.
Антипінні присадки перешкоджають утворенню піни в маслі під час роботи двигуна. Безневинна на вигляд піна може потрапити в маслонасос, що призведе до різкого падіння тиску олії в системі (швидкий і надійний спосіб "вбити" двигун).
Антиокислювальні присадки допомагають запобігти передчасному окисленню олій.
Протизносні присадки підвищують опір деталей зносу шляхом зниження тертя.
Антикорозійні присадки захищають двигун від корозії у той час, коли двигун не працює.
В'язкі присадки добре проявляють себе при високих температурах, допомагаючи виробляти необхідне мастило двигуна.
Миючі присадки запобігають накопиченню домішок і допомагають підтримувати чистоту двигуна.
Противозадирні присадки підвищують міцність масляної плівки, щоб захистити деталі двигуна від зварювання, злипання та задир.
Як очевидно з вищевикладеного, кінцеві властивості олії безпосередньо залежить від його " формули " .

Маркування та сертифікація
Як же розібратися, яке масло "живе" у гарній каністрі? Що означає така абракадабра як SAE 5W/30, API SH/CE, ACEA A1-98, B1-98? Для цього доведеться читати та розшифровувати його маркування.
Існують три основні міжнародні системи сертифікації, які визначають мінімальні вимоги до властивостей моторних масел. Це API (Американський інститут нафти), SAE (Товариство автомобільних інженерів США) та ACEA (Асоціація європейських автовиробників). Як примара комунізму на території колишнього СРСР, досі випускаються олії, зроблені відповідно до ГОСТ 17491.1. Але продовжимо за регламентом.
Класифікація SAE дозволяє оцінити такі параметри масла, як його в'язкість при низькій і високій температурі, прокачування та пускові властивості.
До літніх, найбільш в'язким, відносяться олії класів: SAE 20, SAE 30, SAE 40, SAE 50, SAE 60. Число означає в'язкість.
Чим більше число, тим більша в'язкість.
До зимових олій відносяться олії класів: SAE 0W, SAE 5W, SAE 10W, SAE 15W, SAE 20W.
У всіх позначеннях зимових олій є буква W - winter, тобто зимова.
До всесезонних олій відносяться олії класів: SAE 0W-30, SAE 0W-40, SAE 5W-30, SAE 5W-40, SAE 10W-30, SAE 10W-40, SAE 15W-40, SAE 20W-40.
В позначеннях всесезонних олій обов'язково присутні два числа в'язкості, перше з яких в'язкість показує при низьких температурах, друге - при високих. В даний час літні та зимові олії стали здавати позиції під натиском олії всесезонної, але це не означає, що вона ідеальна (за легкий пуск в холодну погоду на додачу отримуємо зниження характеристик у спеку). Існує також температурна таблиця підбору всесезонних олій:
SAE 0W-30 від -30 до +200С
SAE 0W-40 від -30 до +350С
SAE 5W-30 від -25 до +200С
SAE 5W-40 від -25 до +350С
SAE 10W-30 від -20 до +300С
SAE 10W-40 від -20 до +350С
SAE 15W-40 від -15 до +450С
SAE 20W-40 від -10 до +450С

Класифікація API (яка іноді проходить редакцію, підганяючи свої вимоги під рівень розвитку промисловості) дозволяє оцінити експлуатаційний рівень масла. Ця класифікація ділить олії на два види: S - олія для бензинових двигунів, C - олія для дизельних двигунів і S / C - універсальна олія.
Після літери S вказується експлуатаційний рівень олії, що позначається літерами A, B, C, D, E, F, G, E, H, J, L, розташованими у міру зростання властивостей. У нинішній редакції використовуються класи SJ та SL, хоча виробники використовують і нижчі класи. Також після літер може ставитися цифра, що вказує тип двигуна (2 тактний або 4 тактний).
Класифікація ACEA ділить олію на три типи: А - для бензинових двигунів, В - для дизелів легкових автомобілів, Е - для дизелів вантажних автомобілів. Цифра, що йде за літерою (від 1 до 5), характеризує рівень експлуатаційних характеристик олії. наступні цифри вказують рік затвердження.
Таким чином, загадковий напис SAE 5W/30, API SH/CE, ACEA A1-98, B1-98 набуває певного сенсу: в каністрі знаходиться всесезонне масло для експлуатації при температурі від - 25 до +200С, масло універсальне, з низькими характеристиками.
Основні показники для класифікації за ГОСТ 17491.1 - тип двигуна, експлуатаційні умови, форсування двигуна, за якими олії поділяються на експлуатаційні групи, що позначаються великими літерами (дивно, що для МТ не створили окремої групи, наприклад, олія беззмінна).
У маркуванні мастил за ГОСТ 17479.1-85 після літери призначення олії (М - моторне), слідує цифровий символ класу в'язкості, чисельне значення якого дорівнює в'язкості олії (в мм2/с при температурі 100 ° С) - 6, 8, 10 і т.д. д., або 3з/8, 4з/6 і т.д. Літерний індекс "з" вказує, що в масло введені загусники, тобто масло може застосовуватися як всесезонне. Далі слідує буква (А, Б, В і т.д.), що позначає ступінь форсування двигуна, з індексом (1 або 2), що вказує тип двигуна (1 - бензиновий, 2 - дизельний).
Відповідно до ГОСТу олія позначатиметься таким чином:
- масло М-10Г2 - моторне (М) сезонне масло з в'язкістю 10, призначене для сильнофорсованих (Г) дизельних (2) двигунів;
- масло М-6з/10В - моторне (М), всесезонне (6з/10), в'язкість якого підвищена з 6 введенням загусників (з) до 10, призначене для середньофорсованих (В) бензинових та дизельних двигунів (без індексу);
- Масло М-8-В2Г1 - моторне (М), в'язкість якого (8) призначене для середньофорсованих (В) дизельних (2) і сильнофорсованих (Г) бензинових (1) двигунів.
Після позначення марки олії у дужках можуть вказуватися додаткові індекси, що характеризують спеціальні властивості, склад чи призначення олії. Наприклад, в позначенні марки олії М-8Г2(к), літера "к" означає, що олія призначена для сильнофорсованих дизельних двигунів автомобілів КамАЗ і тракторів К-701, в позначенні марки М-10Г1(і), літера "і" означає, що в олію введено імпортні присадки; у позначенні марки М-8В2(т), літера "т" означає, що масло придатне і для трансмісії; у позначенні марки М-10Д(м), літера "м" означає, що олія малозольна. Масла М-8Д(м) та М-10Д(м) оптимізовані для застосування у двотактних двигунах та двигунах з турбонаддувом.

Таємничі письмена
Озброєні знанням, ми без побоювання можемо приступити до розшифровки етикеток моторних масел як вітчизняного, так і зарубіжного виробництва.
Багато хто спитає, де ж відповідь на початкове запитання: "Яке масло заливати?" Відповісти на нього дуже непросто. Але таку спробу буде зроблено в наступній статті. Тепер вам легше зрозуміти, що саме вам намагаються продати усміхнені люди. А тривожне питання (після того, як ви залили "нігрол" у двигун): "А че він не їде?!", Вас більше не відвідає. Сухих доріг!

Джерело www.motodrive.com.ua/content/Skolzkaya_tema_Maslo.html