Історія мотоциклетного шолома
У 1935 році легендарний Лоуренс Аравійський, полковник британської армії, який прослужив понад 20 років у розвідці на Близькому Сході, в авіації та танкових військах, вийшов у відставку і оселився на батьківщині в графстві Дорсет. Лоуренс любив швидкість і був досвідченим мотоциклістом, йому належали (у різний час) вісім мотоциклів Броу Суперіор ( англ. Brough Superior). 13 травня 1935 року Лоуренс їхав по дорозі поблизу свого будинку на мотоциклі « Броу Суперіор » SS 100 ( англ. Brough Superior SS100). Шолома на ньому не було. Несподівано на дорозі з'явилися двоє дітей на велосипедах. Намагаючись уникнути зіткнення з ними, Лоуренс здійснив різкий маневр, втратив керування та впав, отримавши травму голови. Шість днів потому Томас Лоуренс помер не приходячи до тями.
Трагедія справила велике враження на одного з лікарів, які намагалися врятувати життя Лоуренса - молодого нейрохірурга Х'ю Кернс (англ. Hugh Cairns). Кернс зробив широке багаторічне дослідження, проаналізувавши 2279 випадків загибелі мотоциклістів. Результати наукової роботи Кернса, опубліковані в кількох статтях у Британському Медичному Журналі ( англ. British Medical Journal) в період з 1941 по 1946 відіграли важливу роль у розробці та впровадженні мотоциклетних шоломів .
У наші дні люди, які вважають, що вибрати мотошолом можна виходячи лише з власних естетичних уподобань або беззастережно підкорившись авторитету продавця мотоекіпіровки (як варіант – друзів-знавців) регулярно псують статистику ДАІ.
А статистика на моторошних, але зрозумілих прикладах зі зведень того ж ДАІ показує: мотоциклісти, які користуються шоломами, рідше потрапляють в аварії, а якщо потрапляють, то отримують менш серйозні травми і частіше залишаються живими після ДТП, серед них значно менш поширені тривалі або незворотні травми голови та шиї.
У мотоциклах немає подушок та ременів безпеки, тому важливим елементом безпеки життя для водія мототехніки є шолом. Однак часом, коли потрібно змотатися на пару хвилин, деякі мотоциклісти не одягають шоломи, вважаючи, що швидше повернуться, аніж збиратимуться. Зря! Як показує статистика, більша кількість аварій припадає саме на "дрібні" поїздки.
Головний висновок - не їздити без шолома . Логічний висновок із попереднього - шолом має бути якісним. Адже тільки якісний (при цьому не обов'язково дорогий) і правильно підібраний мотошолом здатний гарантувати вашу безпеку - те, на що не здатний красивий, але небезпечний виріб, який лише за недоглядом контролюючих органів фігурує в прейскуранті як мотоциклетний шолом.
Шолом не тільки " тримає удар ", який в іншому випадку перевірив би на міцність ваш череп, але і " глушить " у процесі руху мотоцикла шум вітру, захищає очі, знижує втому, дозволяючи зберегти увагу та концентрацію.
Типи шоломів
Інтеграл (англ. full face, фулл-фейс) - шолом з інтегрованим захистом підборіддя, що повністю закриває голову мотоцикліста. Включає відкидний візор (захисне скло). Деякі моделі шоломів цієї конструкції іноді критикуються через брак вентиляції. У той же час конструкція шолома забезпечує найкращий захист, оскільки в 35% всіх аварій основний удар припадає в район підборіддя мотоцикліста.
Їх недоліки - в таких шоломах швидко стає спекотно при русі на невисокій швидкості і в простоях - незважаючи на прийнятну вентиляцію в сучасних моделях інтегралів , закриті мотошоломи - найбільш важкі з усіх. У більшості моделей складно їздити в окулярах.
« Модуляри » . Гідний компроміс між « інтегралами » та відкритими мотошоломами. Фліпап (англ. flip-up, модуляр) - закритий шолом із високим ступенем захисту. Як і в інтегралі, голова повністю захищена. Можна відкидати нагору не тільки візор, а й усю підборідну дугу шолома. Вирішує таку проблему інтеграла, як неможливість попити (покурити) без зняття шолома. Недоліки: висока ціна, найбільша вага серед усіх типів шоломів, більший у порівнянні з інтегралом рівень аеродинамічних шумів. На деяких моделях відзначалися випадки відкидання підборіддя в момент удару.
Кросовий - різновид шолома-інтеграла для кросових гонок з високим ступенем захисту. Підборідна дуга посилена та висунута вперед для полегшення дихання. Для захисту обличчя від каменів, що летять з-під коліс, встановлюється довгий козирок. Візор відсутній, шолом використовується лише в комплекті із захисними окулярами. Через складну форму, на високих швидкостях шолом передає більший у порівнянні з інтегралом аеродинамічний тиск на голову мотоцикліста.
Відкритий - шолом без підборіддя дуги з невисоким ступенем захисту (грубо, на третину менше, ніж інтеграли). Візор може бути як присутній, так і відсутній. Деякі моделі включають сонцезахисний козирок. Переваги: дешевизна, мала маса, немає проблем з обдуванням та оглядом. Призначені для їзди з невеликою швидкістю – на скутерах, мотоциклах невеликої кубатури, чопперах – та/або в спеку. Відкриті шоломи також поділяють на два типи: "3/4" - закривають три чверті голови і " половинка " - найлегший тип шолома.
Їхні переваги - великий огляд, можливість носити разом з окулярами, прекрасні показники оглядовості та чутності, невелика вага.
Їх недолік - значно нижчий рівень захисту, ніж описані вище мотошоломів.
Каска - Історичний прабатько мотошоломів. Матеріали: шкіра, метал, пластик. Ступінь захисту – мінімальна. В даний час використовується як елемент епатажу деяких байкерів або як формальний елемент екіпірування.
Як же проектуються та виготовляються мотошоломи?
Мотошолом складається з двох оболонок, виготовлених із різних матеріалів та виконують різні функції. Об'єднані в процесі виготовлення вони повинні розподіляти енергію удару на максимальну площу і одночасно поглинати її.
0pt;font-family:"Arial CYR","sans-serif""> Зовнішня оболонка мото шолома - жорстка шкаралупа, виготовлена з різних матеріалів (термопластів або композитів). більшої товщини матеріалу) або полікарбонат (дорожчий, міцний, що допускає меншу товщину матеріалу), або їх різні суміші з проміжними характеристиками. композиту - це сполучний матеріал: тканина може бути попередньо їм просочена, він може бути нанесений вручну або автоматично.В якості сполучного використовуються поліуретанові, епоксидні смоли або термопластики з різними присадками.Сполучні матеріали визначають характеристики готового виробу приблизно на 10%. балансу функціональності, ціни, технології виробництва та умов експлуатації в.
Ось як характеризують деякі матеріали з яких виготовляють у тому числі мотошолома шолома :
ВУГОЛОВНО
Під впливом високої температури волокна витягуються до зміни механічних властивостей матеріалу.
Іноді вуглеволокно використовується лише поліпшення зовнішнього вигляду, тобто. для "косметичних" цілей, наприклад, виготовлення корпусів приладових панелей або глушників.
Дана перевага вуглеволокна полягає у високому відношенні міцності до ваги порівняно зі скловолокном. Серед недоліків вуглеволокна: висока вартість виготовлення, тривалий час, що витрачається на виготовлення виливки та відновлення пошкоджень вуглеволоконних частин. Ряд виробників використовують вуглеволокно у поєднанні з іншими матеріалами, наприклад, змішують із Dyneema ®.
DYNEEMA ®
Крім того, що з цього матеріалу виготовляють мотоциклетні шоломи та частини, Dyneema ® використовується для виробництва високоміцних канатів, мереж для рибодобувних суден, гоночних вітрил, куленепробивного шару дверей кабіни пілотів літаків, куленепробивних захисних армійських касок.
Ряд виробників шоломів, як і раніше, використовують тільки арамід для посилення властивостей вуглеволокна, інші використовують Dyneema ® - матеріал, який має чудові властивості міцності. Вважається, що Dyneema ® - найміцніше волокно у світі.
SAVIMEX ®
Внутрішній шар мотошолома виготовляється, як правило, з пінопласту з додаванням.